Brand

Tjuren från Sant'Agata. Den perfekta bilden av en rebellisk personlighet med ett bankande hjärta för fart, mekanik och design – som ville skapa sin egen sportbil för hans drömmar och ambitioner gick helt enkelt utöver det som fanns tillgängligt. Vi talar om sextiotalet. Vi talar om Italien. Vi talar om design, hästkrafter och exklusivitet på en nivå som de flesta förbluffades över när Ferruccio Lamborghini presenterade sina första modeller.

Det var inte nog med att den italienske industrimangneten tänkte annorlunda med den tekniskt revolutionerande och förföriskt vackra Miura 1966. Hans exotiska sportbilar skulle dessutom konstrueras vid en nybyggd och banbrytande fabrik på Posletten i Sant'Agata bara tre minuters bilresa från en viss annan italiensk sportbilstillverkare i Maranello.

I sju decennier har det varit Lamborghinis främsta uppgift att chockera och exaltera, fascinera och glädja. Oavsett om det avser sjuttiotalets Countach med den futuristiska designen och de ikoniska saxdörrarna som lever vidare i dagens toppmodeller – eller spektakulära projekt som den brutala offroadbilen LMP002 från åttiotalet som visade att Lamborghini inte räds för att tänka annorlunda – liksom de gjorde många år senare med lanseringen av SUV-modellen Urus, så har få sportbilstillverkare vågat utmana de konventionella principerna som kännetecknas av den muskulösa tjuren.

Lamborghini ägs sedan 1998 av tyska Volkswagen Group som omsorgsfullt sett till att märket utvecklats i den riktning som det bör för ett stycke av unik bilhistoria.

Alla Lamborghini designas, utvecklas och konstrueras fortfarande i Sant'Agata. Med massiva investeringar under årens lopp har inneburit att produktionen nu befinner sig på den imponerande höga nivån som grundaren avsåg. Det har också inneburit att Lamborghini har presterat bra inom motorsport med bland annat märkesserien Super Trofeo som även ses som ett av de bästa inom dagens GT-racing.

Men trots att historien har bjudit på stora och fascinerande ögonblick för Lamborghini så är framtiden om inget annat ännu mer spännande. Redan år 2024 har fabriken ett uttalat mål om att alla modeller ska drivas med hybridteknik.

Hur radikalt det än kan låta så är den globala, nödvändiga omställningen inom bilindustrin en önskvärd utmaning för ett bilmärke som är känt för att tänja på gränserna och bryta mot traditionellt tänkande.

Läs mer på Automobili Lamborghini

BEGAGNADE BILAR

Relaterade artiklar

Förverkliga drömmen om en superbil från Semler Premium
Article

Vi är stolta över att introducera vår exklusiva ränteförmån, skräddarsydd för att göra din bilresa ännu mer exceptionell.

Mer av allt. Utom vikten. McLaren 750S tar supersportbilen till nästa nivå.
Article
McLaren 750S tar supersportbilen till nästa nivå.

Mer dynamik. Mer teknik. Mer kontroll. Mer körglädje. McLaren 750S är både den kraftfullaste – och den lättaste – serieproducerade McLaren-modellen någonsin.