Lamborghini Revuelto: En ny kung på tronen!

Revuelto är den starkaste, snabbaste och mest tekniska Lamborghinin någonsin.

Den nya V12-modellen från Sant'Agata inleder en ny era, där hybridteknik höjer prestandanivån till nya höjder. Och detta sker samma år som det kända italienska märket fyller 60 år!

1 015 hästkrafter, 2,5 sekunder från 0-100 kilometer i timmen, avancerad hybridteknik och en innovativ konstruktion skapad av exklusiva material. Lamborghini har presenterat nya Revuelto, och den lever upp till arvet från sina föregångare och märkets dna genom att vara så kraftfull, extrem och gränsöverskridande som bara en toppmodell från Sant'Agata kan vara.

Revuelto är den sjätte modellen i tronföljden sedan 1960-talets Miura, modellen som många bilentusiaster beskriver som världens första supersportbil. Efter det fick vi Countach, Diablo och Murciélago. Och medan Aventador blev den sista Lamborghinin att lämna den berömda fabriken med en traditionell V12-motor, är efterträdaren Revuelto nu den första modellen i märkets historia med plug-in hybridteknik.

Miura chockade med sin raffinerade konstruktion, där fabriksingenjörerna inspirerades av dåtidens Formel 1-bilar och placerade den mäktiga V12:an i mitten. Countach chockade med en extrem design och de legendariska saxdörrarna, och Diablo introducerade fyrhjulsdrift. Med den nya modellen utmanar Lamborghini återigen konventionerna och tänjer på gränserna. I Revuelto debuterar en teknisk arkitektur som aldrig tidigare har setts i en Lamborghini. De extrema krafterna tillhandahålls av en bensindriven V12:a kombinerad med tre elmotorer och ett effektivt batteri.

 

Mäktiga krafter

Även utan elkraft är den helt nya 6,5-liters V12:an faktiskt den kraftfullaste 12-cylindriga motorn från Lamborghini någonsin. Med en effekt på 825 hästkrafter vid 9 250 rpm har ingenjörerna i Sant'Agata utvecklat den mest effektiva V12:an i märkets historia. Men trots den imponerande kraften är den nya maskinen lättare än den du hittar i föregångaren Aventador. 17 kilo för att vara exakt.

En av de tre elmotorerna är integrerad i den nya 8-växlade dubbelkopplingslådan, som i Revuelto är monterad på tvären bakom V12-motorn istället för framför. Denna speciella konstruktion har frigjort utrymme i transmissionstunneln, som nu rymmer ett 3,8 kWh lättviktsbatteri. Batteriets placering mellan sätena i kupén säkerställer en låg tyngdpunkt och bidrar samtidigt till en optimal fördelning av vikten i den mäktiga supersportbilen.

De andra två elmotorerna är placerade på framaxeln och kopplade till respektive hjul. Elektrifieringen höjer den totala effekten till 1 015 hästkrafter, vilket givetvis ger Revuelto prestanda från en annan värld. Den klassiska disciplinen 0-100 kilometer i timmen avklaras på bara 2,5 sekunder – och Revuelto når en toppfart på över 350 km/h. Aldrig tidigare har en Lamborghini varit så snabb.

Elmotorernas placering gör att Revuelto fortsätter traditionen med fyrhjulsdrift, och samtidigt kan fördela sin imponerande kraft ännu mer flexibelt mellan alla fyra hjulen. Detta skapar förutsättningar för helt nya och extra intensiva upplevelser på en bana med fria tyglar. I andra änden av spektrumet betyder det också att Revuelto, som den första Lamborghinin någonsin, kan köras som en helt eldriven bil. Detta hjälper – trots den enorma kraften och prestandan – till att minska de totala CO2-utsläppen med cirka 30 procent, jämfört med Aventador.

Känslan av rymdskepp

De klassiska saxdörrarna ger entré till en kabin som, helt i linje med formgivarnas ambitioner, ger känslan av att vara pilot i ett rymdskepp. Här väntar en digital cockpit med tre skärmar, varav en är placerad framför passageraren. De viktigaste körfunktionerna är placerade direkt på ratten, där man med två analoga vridknappar kan kombinera hybridsystemets tillstånd (Recharge, Hybrid och Performance) med körprogrammen Città, Strada, Sport och Corsa.
Sammantaget möjliggör detta för 13 olika uppställningar av bilens motor, växellåda, hybridsystem, avgassystem, chassi och styrning.

Città är till exempel skapad för körning i storstäder och stadskärnor, där Revuelto kan köras helt elektriskt och där V12-motorn automatiskt börjar ladda batteriet när den saknar ström. Därmed kan en full laddning uppnås på bara några minuter, medan batteriet på 3,8 kWh även kan laddas vid en laddstation tack vare plug-in-tekniken. Corsa släpper å andra sidan lös bilens totala kraftpotential på 1 015 hästkrafter, samtidigt som den maximerar användningen av hybridsystemet för optimalt grepp och intensiv dynamik på en racerbana.



Extrema linjer

Designen på Revuelto tillhör omisskännligt en Lamborghini, med dess extrema och aggressiva linjer. Samtidigt kommer designen från Lamborghini Centro Stile med helt nya stilmässiga uttryck. Från den spetsiga 'shark nose'-fronten föds två distinkta linjer, som fortsätter ovanför bilen och ut över taket. De omfamnar den nu helt exponerade V12-motorn och avslutas i de sexkantiga avgasrören mellan baklyktornas skarpa och y-formade ljusgrafik.

Alla element är designade för att optimera luftflöden och öka graden av downforce. Även handtagen på de legendariska saxdörrarna med sin y-formade design genererar en aerodynamisk funktion – liksom den adaptiva bakvingen som automatiskt ändrar vinkel.

Skapad av kolfiber

I linje med den extrema designen och den avancerade drivlinan bygger Revuelto på en omfattande användning av innovativa material och teknologier i själva konstruktionen. Modellen bygger på ett nytt aeronautiskt chassi, som bland annat består av en monocoque – den centrala delen av bilen som rymmer kabinen – skapad i multiteknologisk kolfiber.

Dessutom är bilens frontstruktur, i motsats till tidigare aluminiumkonstruktion, nu skapad i Forged Composites – ett speciellt material skapat av korta kolfibrer och harts. Denna teknik patenterades och tillämpades av Lamborghini på de första strukturella komponenterna redan 2008. Resultatet är ett chassi som är både lättare och betydligt starkare än det som användes till föregångaren.

En ny era

Berättelsen om Revuelto är ytterligare ett kapitel i sagan om de fascinerande V12-modellerna från den berömda fabriken i Sant'Agata. En ny kung i tronföljden innebär förvisso slutet på en legendarisk era – men framför allt början på en ny.

GALLERI

BEGAGNADE BILAR