Mer av allt. Utom vikten. McLaren 750S tar supersportbilen till nästa nivå.

Mer dynamik. Mer teknik. Mer kontroll. Mer körglädje. McLaren 750S är både den kraftfullaste – och den lättaste – serieproducerade McLaren-modellen någonsin.

McLaren 750S tar supersportbilen till nästa nivå.

Äntligen har detaljerna kring nya McLaren 750S – som kommer både som coupé och spider – släppts från fabriken. Och nyheterna imponerar. Nya 750S, som designats och konstruerats efter noggranna analyser av McLaren 720S, kombinerar en rad tekniska framsteg vad gäller allt från drivlinans prestanda till aerodynamik och viktbesparingar. Cirka 30 procent av komponenterna i 750S är antingen nyutvecklade eller modifierade för att kunna accelerera körupplevelsen till nästa nivå.



Med alla kolfiber- och lättviktsalternativ valda väger coupé-modellen torr endast 1 277 kg. Nya 10-ekrade och ultralätta fälgar, samt skalstolar i kolfiber, finns bland de många viktbesparande tillvalen. Den låga vikten är en nyckelfaktor för bilens enorma prestanda, som garanteras av en 4,0-liters, dubbelturboladdad V8-motor med en effekt på 750PS och ett vridmoment på 800 Nm. Resultatet är att 750S avverkar 0-100 km/h på 2,8 sekunder och 0-200 km/h på 7,2 sekunder (7,3 sekunder för Spider).

McLarens Proactive Chassis Control, känd för exakt körkontroll kombinerad med extrem följsamhet, växlar upp till ännu en nivå med PCC III. Uppdateringar av både passiva och aktiva delar i den nya generationens system ger ännu vassare fjädringsprestanda, vilket gynnar åkkomfort, rollkontroll, styrfeedback och kurvbalans. Spårvidden fram har utökats med sex millimeter, samtidigt som McLarens elektrohydrauliska styrning fått snabbare styrutväxling.

"För att göra en bil, som av så många förare redan beskrivs som ett riktmärke, ännu bättre måste du undersöka varenda detalj och verkligen driva på för förbättringar som höjer ribban igen. Det är vad vi har gjort med nya 750S. Den låga vikten, V8-motorns prestanda och bilens enastående dynamiska förmågor kombineras här för att leverera en körupplevelse som når nya höjder", säger Michael Leiters, vd för McLaren Automotive.



McLaren Control Launcher (MCL) är en ny McLaren-teknik som debuterar på 750S, och som adderar ytterligare en dimension till förarens möjligheter att interagera med bilen. Genom att trycka på en McLaren Speedmark-designad knapp aktiveras MCL, som låter föraren anpassa sin körupplevelse genom att lagra skräddarsydda körpreferenser – favoritkombinationen av aero, hantering, drivlina och transmissionsinställningar.

Interiören i 750S kombinerar exklusiva material i Nappa och/eller Alcantara-läder med ny och innovativ teknik, där föraren är än mer i fokus. Den förarcentrerade displayen är monterad på, och rörlig med, rattstången och på respektive sida finns reglage för körinställningar i Comfort, Sport eller Track Active Dynamic. McLarens ljudpartner Bowers & Wilkins har utvecklat ett helt nytt ljudsystem för 750S, med en kraftfullare förstärkare och egenutvecklade Continuum-högtalare, för att göra upplevelsen komplett.

Kolfibermonocoquen, tillsammans med ultratunna A-stolpar och inglasade C-stolpar (i coupé-modellen), möjliggör nästan 360 graders sikt och välkomnar spridningen av naturligt ljus i kupén. V8-motorn kan dessutom bli synlig inifrån kabinen via ett dubbelglasat fönster, som exponerar toppen av drivlinan bakom förarens axel. Det infällbara taket i cabriolet-versionen 750S Spider – Retractable Hard Top (RHT) – kan utrustas i dynamiskt glas för ytterligare ljusinsläpp. RHT kan för övrigt öppnas på under 11 sekunder vid fordonshastigheter upp till 50 km/h.



Visuellt förfinar 750S sin föregångares design bland annat med en ny nedre nossektion med en förlängd front splitter, och smalare luftintag som omsluter strålkastarna. Baktill finns en större vinge och ett nytt avgassystem av rostfritt stål levererar ett ännu mer distinkt ljud. Redan som standard har bilen kolfiberkeramiska bromsskivor, men som tillval finns även en uppgradering med 60 procent starkare skivor. Den som planerar mycket banköring kan också välja till banfokuserade Pirelli P ZERO Trofeo R-däck och lätta hjulbultar i titan.

McLaren 750S, som går att beställa nu, är redo. Är du?

GALLERI

BEGAGNADE BILAR